
Foreningens dannelse
Ifølge lokalplanerne skulle Grundejerforeningen dannes senest når 50% af ejendommene var solgt. Udstykker, Buske Byg, indkaldte den 29. november 2014 beboerne til stiftende generalforsamling d. 8. december 2014. Imidlertid var der mange uklarheder i det udkast til vedtægter, som udstykker havde fået udarbejdet. Uklarhederne blev efterfølgende afklaret hen over foråret 2015. Blandt de væsentligste ændringer i vedtægterne var en skærpende bestemmelse om, at arealerne først kunne overdrages til foreningen, når de var færdiganlagt, og ikke bare, når de var anlagt. Den stiftende generalforsamling kunne herefter afholdes i Hvalsø Hallen d. 9. juni 2015. Medlemmerne udgjordes af ejendommene på Bentsensvej, på Trebiens Alle boligvej 1 samt på Kjærgårds Vænge etape 1 og 2, eller i alt 33 ejendomme.
Den første bestyrelse bestod af:
- Ib Larsen (formand), Trebiens Alle 14
- Bjørn Hørning (næstformand), Kjærgårds Vænge 11
- Johnny Lauridsen, Bentsensvej 12B
- Claude Sauzet, Bentsensvej 12A
- Kit Lindved, Trebiens Alle 6
- Christian Schønnemann Jensen, Trebiens Alle 2
- Frank Højgaard Hirsch, Kjærgårds Vænge 5
Den 1 juli 2017 blev de 16 ejendomme på Kjærgårds Vænge 3 etape optaget i foreningen og ved generalforsamling i 2018 fulgte de 8 ejendomme på Trebiens Alle, 2. boligvej, hvorefter foreningen nåede sin nuværende størrelse med i alt 57 medlemmer. Efter ejendommene på Kjærgårds Vænge udtrådte af foreningen i 2026, består foreningen i dag af 17 ejendomme på Trebiens Alle og 2 ejendomme på Bentsensvej.
Indtil alle grunde var solgt, repræsenterede udstykkerne, hhv Buske Byg og og Niebuhr-Andersen huse, de usolgte grunde i foreningen. I 2018 blev de sidste grunde solgt, så der herefter kun er private medlemmer i foreningen. Oprindeligt har det været planen, at Grundejerforeningen skulle optage samtlige nye bebyggelser, der blev etableret inden for hele Buske området, helt frem til Ravnsbjergvej. Dette fremgår af den oprindelige lokalplan LK92. Det har imidlertid været bestyrelsens erfaring, at arbejdsopgaverne med at sikre færdiganlæggelse af arealerne i nye udstykninger er alt for omfattende til, at én frivillig bestyrelse kan varetage opgaven for så stort et område. Generalforsamlingen bemyndigede derfor i 2019 bestyrelsen til at indgå aftale med kommunen om at lukke foreningen for nye udstykninger. Kommunen har efterfølgende bekræftet, at bestemmelsen i LK92 ikke forpligtiger ud over LK92s eget område. Dette indebærer imidlertid, at der på Trebiens Allé må etableres et bro-, vej- og sti-lav, da flere grundejerforeninger vil skulle benytte den samme infrastruktur. Dette vil blive fastlagt i forbindelse med lokalplanlægningen af de nye udstykninger.
Foreningens arbejde
Foreningen varetager den almindelige drift af foreningens arealer, såsom belysning, græsslåning, vintervedligeholdelse, renholdelse af vej og vejbrønde mv, samt vedligeholder arealerne. Varetagelsen af drift og vedligeholdelse af arealerne skete i de første år efter en aftale indgået med udstykker, da foreningen efter vedtægterne først overtog arealerne, når de var færdiganlagt.
Socialt har foreningen siden 2019 hvert år afholdt en sommerfest i telt, sat op på en af de ubebyggede grunde, samt en juletræstænding på fællesarealet på Kjærgaards Vænge.
Foreningen opsatte i 2023 4 vejchikaner på stamvejen på Kjærgaards Vænge og 1 vejchikane på stamvejen på Trebiens Alle
Foreningen er medlem af Parcelhusejernes landsforening og alle grundejerforeningens medlemmer modtager herfra tidsskriftet “Mit hus”.

Juletræstænding på KV 2024

Aftipning af jord direkte oven på dyndlaget
Overtagelse af arealerne fra udstykker
Overtagelsen af arealerne fra udstykker, Buske Byg Aps, blev en årelang proces på grund af adskillige mangler og udeståender.
En række større sager om arealerne blev afsluttet til foreningens fordel.
Dette gælder bl.a. afvandingen af banegraven fra den Sjællandske Midtbane. Banegraven afvander et meget stort opland opstrøms for foreningens arealer. Udstykker havde i første omgang, med kommunens godkendelse, ført afvandingen over i mosen på Kjærgårds Vænge. Mosen har imidlertid ikke kapacitet til denne yderligere vandmængde pga. begrænsninger i afløbet, samtidig med at den øgede vandstand i mosen svækker afvandingen af de fugtige fællesarealer langs mosen. Sagen blev afgjort med at afvandingen af banegraven skulle føres tilbage til sit oprindelige forløb tværs over engen på Trebiens Alle og videre under Kalundborg banen.
Det gælder ligeledes etableringen af regnvandsbassinet på Trebiens Alle. Det var oprindeligt planlagt at bassinets volde, inklusive volden der bærer stien langs bassinet, skulle overtages af foreningen. Voldene er imidlertid ikke etableret forskriftmæssigt. Voldene blev etableret ved at tippe jord direkte ovenpå 3,5m dynd, hvad der indebærer risiko for sætninger og gennemsivninger. Der blev indgået aftale med forsyningsselskabet (FORS) om, at voldene overtages og vedligeholdes af dem, mens eventuelt ansvar for vedligeholdelse af stien på toppen vil henhøre under foreningen.
For de øvrige udeståender afviste foreningen at overtage arealerne, før manglerne var rettet. Sagen endte i i retten, hvor parterne endte med at gå hver til sit uden yderligere færdiggørelse af arealerne. Retten fandt ikke, at foreningen kunne undlade at overtage arealerne med henvisning til manglerne. Dette indebar, at foreningen ville skulle overtage arealerne først, og derefter anlægge nye sager vedrørende manglerne. Det anså foreningen for håbløst. Fællesarealerne under Buske Byg Aps blev herefter overtaget af foreningen i 2023. Fællesarealerne under Trebiens Alle, boligvej 2, der har anden udstykker, blev overtaget af foreningen i 2024. Ansvaret for eventuelle sætninger på vendepladsen på boligvej 2 blev dog efter aftale fastholdt under udstykker, da der også her pga. blød bund er forhøjet risiko for sætninger.
Den historiske bro fra 1925 over den gamle Midtbane på Trebiens Alle er blevet sat fint i stand af udstykker og overtaget af foreningen.

Løbende vedligeholdelse af broen er vigtigt og med mange omkostninger
Lokalplan LK78 - Buske Sydøst
Lokalplan LK78 – Buske Sydøst
I december 2019, blev der fremlagt forslag til lokalplan for Buske Sydøst (LK78), der omfattede området mellem Trebiens Alle udstykningen og Raunsbjergvej. Lokalplanarbejdet var iværksat på baggrund af ønsket om at etablere et bofælleskab (Fridlev), men samtidig blev der åbnet op for at etablere boligvej 3 på Trebiens Alle, med 6 enfamiliehuse og et område med 29 rækkehuse, senere reduceret til 20 rækkehuse.
Lokalplanen gav anledning til 2 større problemkomplekser for grundejerforeningen.
Engen på Trebiens Alle
Neden for bebyggelsen på Trebiens Alle ligger det store engområde, der forvaltes ved græsning af får. Ejendommene på Trebiens Alle blev oprindeligt solgt med oplysning om fælles råderet over engen. I 2013 blev den fælles råderet over den del af engen, der ligger neden for bebyggelsen, sikret ved tinglysning (område D1 i LK78b).
Udstykker ønskede imidlertid råderetten overført til det nye bofællesskab (Fridlev). Det var dog ikke muligt på grund af den servitutbestemte råderet. I november 2021 opdagede foreningen, at servitutten var blevet aflyst! Der er imidlertid tale om en såkaldt rådighedsservitut, og en sådan servitut kan ikke aflyses uden aftale med råderetshaver. Både Lejre Kommune og udstykker erkendte, at der var tale om en fejl, men var ikke indstillet på at genindsætte servitutten. Efter at der var etableret en grundejerforening for Buske Sydøst området, overførte udstykker i februar 2023 matrikulært engen til den nye grundejerforening. En række beboere på Trebiens Alle anlagde herefter i november 2023 retssag mod grundejerforeningen (GF) Buske Sydøst. Bestyrelsen for GF Buske Sydøst udgjordes på det tidspunkt af repræsentanter for udstykkerne for de 3 bebyggelser inden for området. Da beboerne senere overtog grundejerforeningen, blev der i april 2024 indgået forlig, servitutten blev genindsat og der blev nedsat et engudvalg mellem de 2 grundejerforeninger, der varetager forvaltningen af området.
Området benyttes i dag til græsning af får. Ændringer i udnyttelsen forudsætter enighed mellem de 2 grundejerforeninger. Eventuelle omkostninger deles ligeligt mellem de 2 grundejerforeninger.
Vejadgang til de nye bebyggelser i Buske Sydøst
Lokalplanforslaget for Buske Sydøst indeholdt bestemmelse om, at lokalplanområdet skulle etablere sin egen grundejerforening. Hermed var den oprindelige ide om en fælles grundejerforening for hele Buske området endeligt bortfaldet.
Ved fremlæggelsen af lokalplan LK78 for Buske Sydøst blev der fremlagt to muligheder for vejadgang til området. Efter begge forslag skulle bofællesskabet Fridlev have vejadgang via Raunsbjergvej. Rækkehusene og boligvej 3, skulle efter LK78a også have vejadgang via Raunsbjergvej, mens de efter LK78b, skulle have vejadgang via Trebiens Alle.
Den endelige lokalplan, der blev vedtaget i april 2021, indebar adgang for rækkehusene og boligvej 3 via Trebiens Alle (LK78b). Disse ejendomme skulle imidlertid efter lokalplanen fortsat indgå i den nye grundejerforening for Buske Sydøst, og dermed ikke nærværende forening, der har ansvaret for drift og vedligeholdelse af Trebiens Alle, inklusive den historiske, men bekostelige bro over den gamle Midtbane. Lokalplanen definerede heller ikke på anden vis pligten til at deltage i drift og vedligeholdelsen af adgangsvejen.
Den manglende løsning af problemerne med adgangsvejen var et alvorligt svigt fra Lejre Kommune. En løsning blev nu overladt til foreningerne selv. Der blev udarbejdet forslag til et bro- og vejlaug som overbygning på de 2 grundejerforeninger, men dette viste sig at være en vanskelig opgave. Alternativt kunne grænserne mellem foreningerne ændres, så ejendomme, der benytter Trebiens Alle som adgangsvej, herefter udgør en samlet afgrænset grundejerforening.
Ved en sådan løsning ville der herefter være 3 grundejerforeninger:
- Kjærgårds Vænge (Kjærgårds Vænge)
- Trebiens Alle/Bentsensvej (Buske Nord og Syd)
- Bofællesskabet Fridlev (Buske Sydøst)
Som et første trin af en sådan løsning, besluttede generalforsamlingen i GF Buske Nord og Syd i 2021, at bestyrelsen skulle undersøge betingelserne og mulighederne for at udskille Kjærgårds Vænge fra foreningen. En endelig beslutning blev udsat til alle udeståender med udstykker var afklaret, så først på generalforsamlingen i 2025 blev en deling af foreningen som foreslået vedtaget.
Efter afklaring af en række tekniske forhold, blev delingen endeligt gennemført ved foreningens generalforsamling i april 2026. Den 13. april 2026 udtrådte ejendommene på Kjærgårds Vænge herefter af foreningen.
GF Buske Nord og Syd består herefter af 17 ejendomme på Trebiens Alle og 2 ejendomme på Bentsensvej.
Også i GF Buske Sydøst, var der stemning for løsningen. Der blev nedsat en arbejdsgruppe bestående af beboere fra rækkehusene, Trebiens Alle boligvej 3, Fridlev og Buske Nord og Syd til at undersøge mulighederne for at overføre rækkehusene og boligvej 3 fra GF Buske Sydøst til GF Buske Nord og Syd.
På GF Buske Sydøsts generalforsamling den 6. maj 2026 blev forslaget om deling af foreningen pr. 1. januar 2027 samt overførsel af de udtrædende medlemmer til GF Buske Nord og Syd vedtaget med et meget stort flertal – 53 ud af 54 afgivne stemmer.
Da GF Buske Sydøst har 67 medlemmer, var kravet om mindst 2/3 fremmøde samtidig opfyldt.
Der vil herefter være skabt grundlag for en grundejerforening pr. 31 december 2026, der dækker samtlige ejendomme der benytter Trebiens Alle som adgangsvej.

![Matr11cu-Servitutareal_1000[32]](https://usercontent.one/wp/www.grundejerforeningenbuske.dk/wp-content/uploads/2026/04/Matr11cu-Servitutareal_100032-1024x746.webp)
